Wat is een pitch?
Wat is een pitch? Hoe lang mag een pitch maximaal duren? Ik stel deze twee vragen vaak aan het begin van mijn workshops. En krijg bijna nooit een goed antwoord.
Het zijn ook lastige vragen, want officiële antwoorden zijn er niet. Vaak denken cursisten in mijn workshops dat een pitch niet meer is dan een korte presentatie. En dat de pitch zeker niet meer dan 2 minuten mag duren. Denk maar aan de elevator pitch, zeggen ze dan. Maar dat is allebei te kort door de bocht.
Definitie
Wie gaat zoeken naar een definitie van pitchen, komt veel verschillende antwoorden tegen. Wikipedia houdt het heel simpel op een 'verkooppresentatie'. De Oxford Dictionary is wat uitgebreider: 'a form of words used when trying to persuade someone to buy or accept something, for example ‘he put over a very strong sales pitch’.
Deze definitie is al wat beter, maar blijft te vaag. Wat bedoelen ze precies met 'a form of words'?Mijn eigen definitie is simpel: een kort verhaal waarmee je een doel wilt bereiken. Dat doel kan van alles zijn: een investering binnenslepen, je klant overtuigen om je product te kopen, je baas overhalen om echt met jouw idee aan de slag te gaan, of je partner overhalen om vanavond Chinees te eten in plaats van patat.
En eigenlijk zit in die korte definitie alles wat je moet weten over pitchen. Laten we nog iets beter naar de definitie kijken: een kort verhaal waarmee je een doel wilt bereiken.
Kort
Kort betekent niet dat je pitch maar 2 minuten mag duren, of 1, 10 of 85. Kort houdt simpelweg in dat je geen nodeloze zijpaden bewandelt. Je vertelt een verhaal met focus.
Dat houdt niet in dat je een gort droog verhaal vertelt met alleen de belangrijkste feiten. Voorbeelden werken juist prachtig in een pitch. Maar zorg dat je de focus houdt.
Verhaal
Een pitch moet blijven boeien. Dat doe je door je pitch te vertellen als een verhaal. Je verhaal heeft een begin, midden en einde.
Net zoals in een thriller of goede actiefilm begin je je verhaal zo dat je direct de aandacht hebt. En die aandacht houd je vervolgens als een ware verteller vast.
Het doel
Het korte verhaal dat je vertelt heeft een kernboodschap. Die kernboodschap is in 1 zin te vatten. Heb je meer dan 1 zin nodig, dan heeft je pitch waarschijnlijk te weinig focus. Je kernboodschap is gekoppeld aan je doel. Neem contact op als je wilt leren hoe je zorgt voor een heldere kernboodschap en een duidelijk doel.
zichtbaarheid onzekerheidpresenterenzelfvertrouwenpitchenken je publiekmaatwerkbeste pitchpauzerenauthenticiteittipspitchlessen
Terug naar overzicht